Friday, January 15, 2010

Tapak Cili Fertigasi



Pada tahun lepas disini lah tapak projek cili fertigasi saya di Lot 2631, terbiar dan kini dalam proses pembersihan. Masih lagi dalam perancangan untuk tanaman yang sesuai untuk ditanam kerana jika saya menanam cili, serangga dan kulat pada musim lepas masih lagi ada di kawasan sekitar oleh itu ia perlu diracun terlebih dahulu.

Jika saya menanam cili, cili mengambil masa 3 bulan untuk tuaian yang pertama maka saya mungkin akan mula menuai hasil pada sekitar awal bulan April dan sewaktu itu juga sudah tentu harga pasaran cili menurun. Dari pemerhatian saya, penanaman sayur cili ini perlu ditanam 3 bulan sebelum bulan puasa atau sekitar bulan September kerana selepas 3 bulan iaitu pada bulan Disember harga pasaran cili kembali tinggi.



Didi sedang melakukan kerja pembersihan, namun masih lagi dalam proses pembersihan kerana kini Didi sedang sibuk menanam benih napier bagi makanan kambing boer nanti

No comments:

Post a Comment