Friday, July 2, 2010

Lawatan ke MJ Fatonah bersama rakan ternak Kuala Ketil

Selepas saya menghadiri kursus ternakan lembu dan kambing di MJ Fatonah pada awal bulan Jun yang lepas, saya telah menceritakan pengalaman saya sewaktu saya berkursus kepada rakan bakal penternak di Kuala Ketil, Kedah . Mereka berlima termasuk bapa mertua saya, En Abdul Halim dan juga abang ipar saya, En Zaihal Hazri dan juga rakan-rakannya bakal memulakan penternakan kambing mereka di sana.

Rupanya, abang ipar saya bersama En Jamil dan Puan Fatonah saling mengenali antara satu sama lain sewaktu mereka menerima penganugerahan dari MARA yang berlangsung di Langkawi pada tahun lepas. Memandangkan mereka amat berminat untuk melawat ke ladang MJ Fatonah maka sewaktu mereka turun ke Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis pertunangan adik saya, mereka mengambil kesempatan itu untuk pergi melawat ke ladang milik En Jamil dan Puan Fatonah pada 19 Jun yang lepas.

En Jamil memberi penerangan sewaktu lawatan ke ladang beliau.

Penerangan mengenai ternakan ayam kampung, pembuatan makanan serta pasarannya.

Benih anak ayam kampung.

En Jamil memberi penerangan mengenai itik pedaging, itik telur dan juga percubaan ternakan burung puyuh.


Eksperimen penetasan telur burung puyuh dan juga ayam hutan.

Inkubator buatan sendiri.


No comments:

Post a Comment