Monday, January 24, 2011

Tetravet Aerosol - Bomac



Tetravet Aerosol keluaran Bomac merupakan ubat ternakan di dalam kategori antibiotikjenis semburan. Ia digunakan untuk merawat dan mengawal jangkitan-jangkitan yang biasa menyerang haiwan ternakan mahupun peliharaan. Dengan kapasiti 200g setin, setiap gram mengandungi Oxytetracycline Hidrocloride 40mg, Gentian violet 4mg & Propellant Hydrocarbon.


Ia boleh digunakan untuk rawatan luka-luka kecil, namun bagi luka yang kritikal seperti telah di jangkiti dengan cacing skru (Screw Worm) ianya tidak sesuai. Kami menggunakan Tetravet Aerosol ini untuk merawat ternakan kami yang di jangkiti POX virus iaitu Puru atau nama saintifiknya CONTAGIOUS ECTHYMA dengan 2 kali semburan setiap hari pada ternakan yang di jangkiti dan juga nipple air minum petak kami.


Pada pendapat kami, bagi mereka yang berjauhan dengan klinik veterinar, mereka perlu menyimpan setin Tetravet Aerosol ini sebagai langkah pencegahan segera jika ternakan mereka mempunyai tanda-tanda serangan penyakit puru. Dengan langkah pencegahan awal ini, Insyaallah dapat mengurangkan jangkitan penyakit puru yang mudah berjangkit ini, namun jangan lupa untuk mengasingkan ternakan yang di jangkiti dari ternakan yang sihat.


No comments:

Post a Comment