Sunday, August 15, 2010

Formula Keperluan Nutrien Harian


Satu lagi ilmu yang saya rasa saya perlu kongsi bersama dengan pelawat blog dan juga rakan ternak yang lain sewaktu saya berkursus di MJ Fatonah anjuran Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) ialah formula keperluan nutrien harian bagi seekor ternakan.

Terima kasih saya ucapkan kepada MJ Fatonah kerana mereka berkongsi ilmu dengan kami yang telah menghadiri kursus tersebut. Formula keperluan nutrien harian ini adalah hasil ciptaan Unit Analisa Makanan, Institut Veterinar Kluang pada tahun 2005. Formula ini boleh di gunakan oleh mereka yang menternak lembu tenusu, lembu pedaging, kambing tenusu, kambing pedaging, dan juga bebiri sebagai garis panduan pemberian makanan harian kepada ternakan mereka.


Formula ini seperti gambar di atas, direka dalam Microsoft Excel bagi memudahkan ianya untuk diubah mengikut kesesuaian sumber makanan yang terdapat berhampiran kandang atau sumber yang mudah diperolehi oleh penternak. Dan nilai jumlah nilai peratusan bahan kering, protin, fiber dan juga tenaga boleh dirujuk di jadual Nutrien 1 dalam bentuk format pdf seperti di bawah.


Bagi mereka yang ingin mendapatkan formula keperluan nutrien ini, ianya boleh di download di link di bawah ini dalam bentuk format zip.



1 comment:

  1. Terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat ini. Sangat berharga! Dah lama cari.
    Semoga Allah memberkati perniagaan anda!

    ReplyDelete