Saturday, February 26, 2011

TERUMO - Pincagari (Syringe) dan Jarum (Needle)


Assalamualaikum & Salam 1 Malaysia,

Di sini kami ingin menceritakan pincagari dan juga jarum yang biasa kami gunakan untuk ternakan kambing kami. Jenama TERUMO sememangnya tidak asing lagi bagi para penternak, doktor-doktor veterinar dan juga doktor-doktor di klinik mahupun hospital, ini kerana TERUMO merupakan salah satu pengeluar barang dan peralatan kesihatan. Untuk pengetahuan semua, saiz jarum suntikan untuk setiap ternakan adalah berbeza-beza diharap dapat merujuk pada Doktor Veterinar.

Jarum suntikan untuk kambing (21G x 1" @ 0.80 x 25mm)

Saiz jarum yang kami gunakan untuk ternakan kambing kami ialah 21G x 1" atau 0.80 x 25mm. Sekotak TERUMO Needle ini mengandungi 100 unit jarum dan ia digunakan sekali sahaja iaitu satu jarum untuk seekor kambing untuk mengelakkan jangkitan kuman atau penyakit berpindah ke kambing yang lain.

Pincagari 5cc/ml (Sekotak 100 unit)

Saiz pincagari yang biasa kami gunakan pula ada 2 jenis saiz iaitu 5cc/ml dan 50ml. Sekotak pincagari 5cc/ml mengandungi 100 unit pincagari manakala sekotak pincagari 50ml mengandungi 20 unit pincagari. Pincagari 5cc/ml kami gunakan untuk suntikan ubat kepada kambing kami manakala 50ml pula, kami gunakan untuk memberi ubat secara oral. Sebagai contoh untuk ubat cirit iaitu Scourban Plus yang diberi secara oral, kami sambung hos bersaiz 6mm pada pincagari dan mengisi pincagari tadi dengan ubat Scourban Plus mengikut dos yang diperlukan.

Pincagari 50ml (Sekotak 20 unit)

Pemberian ubat secara oral menggunakan kaedah ini dapat memudahkan dan mempercepatkan kerja kerana kami tidak perlu lagi bergelut memaksa ternakan kambing kami untuk membuka mulutnya.

Perbezaan pincagari 5cc/ml dengan 50ml

No comments:

Post a Comment