Monday, July 26, 2010

CLA dari Australia


Assalamualaikum & Selamat Sejahtera,

Pada 19 Julai yang lepas, saya bersama Azmi telah ke JPV daerah Klang untuk mengetahui hasil ujian darah RBPT kambing kami. Alangkah terkejutnya kami, hasil ujian darah tersebut mengatakan 19 ekor kambing kami termasuk seekor penjantan mempunyai penyakit CLA. Untuk pengetahuan pelawat blog ini, kambing kami jenis boer dan telah di import sepenuhnya dari Australia oleh PJ Livestock Sdn Bhd yang merupakan pembekal baka kambing kepada kami.

Setahu kami dan juga seluruh dunia mengetahui Australia merupakan satu-satunya negara yang telah menyatakan kambing mereka bebas dari segala penyakit namun ianya adalah tidak benar. Ada juga kami bertanya kepada rakan ternak yang lain yang juga membeli kambing yang di import dari Australia dan mereka juga mengalami nasib yang sama.

Di Malaysia hampir setiap kandang kambing mempunyai penyakit CLA ini. Berhati-hatilah sewaktu membeli atau memilih baka untuk projek kambing anda, adalah ideal jika pembelian baka disertakan dengan hasil ujian darah daripada pihak JPV. Hasil ujian darah RBPT kandang kami adalah seperti di bawah :-


No comments:

Post a Comment